Avishai Cohen Trio la Sala Radio – Individualitate, emoție și stand-up music

Pentru a treia oară în Romania, Avishai Cohen și formula lui de trio au umplut Sala Radio și au oferit emoții și experiențe muzicale complexe membrilor publicului care s-au ridicat în picioare în numeroase rânduri, parcă dorind să introducă în vigoare conceptul de ”stand-up music” într-un mod inedit.

Concert Avishai Cohen la Sala Radio din Bucuresti pe 6 noiembrie 2014 │ FOTO: Andrei Zidăroiu / InfoMusic.ro

Atunci când citim recenzia unui concert ar trebui să fim întotdeauna conștienți că orice experiență muzicală este exclusiv subiectivă pentru fiecare dintre persoanele care îi sunt martore. Fiecare notă muzicală, fiecare piesă și fiecare gest al artiștilor de pe scenă înseamnă altceva pentru oameni diferiți, iar atunci cand este vorba de a scrie o recenzie este clar că cel care o scrie va povesti o experiență intimă, personală, subiectivă, trecută prin propriile filtre și experiențe.
Țin să menționez acest lucru pentru ca experiența concertului Avishai Cohen Trio a fost pentru recenzorul și iubitorul de muzică din mine una intensă, plăcută, emoțională, dar în același timp spun asta conștientă fiind că toate trăirile și părerile au fost influențate de factori externi cum ar fi poziționarea în sală, vremea de afară, starea interioară de spirit, atmosfera din public și așa mai departe.

Prin urmare, având în vedere aceste idei, iată expunerea trăirilor personale a unuia din membrii publicului prezent la concertul Avishai Cohen Trio, sau pe scurt, recenzia acestui eveniment.

Concert Avishai Cohen la Sala Radio din Bucuresti pe 6 noiembrie 2014

RECOMANDARE: Vezi galeria de poze de la concertul Avishai Cohen

În primul rând trebuie menționat ca nu i-am văzut pe cei trei ca făcând parte dintr-un "tot", dintr-un trio, ci i-am văzut pe Nitai Hershkovits (pian), Daniel Dor (tobe) și Avishai Cohen (contrabass) ca entități separate care au lucrat împreună pentru a produce un concert deosebit, fiecare contribuind exact atât cât a trebuit cu talentul, pasiunea și entuziasmul lor de a cânta.

Bateristul Daniel Dor a ieșit cel mai mult în evidență prin momentele sale de percuție variate și spectaculoase, prin finețea și senzualitatea cu care mânuia periile de tobe, prin ritmul său ieșit din comun, prin momentele de solo ascendente, prin felul în care întregul corp se mișca și contribuia la sunetele pe care le scotea, sincronizat perfect cu sunetele produse de ceilalți doi instrumentiști aflați pe scenă.

Pianistul Nitai Hershkovits a avut câteva momente de genialitate, cu degetele zburdându-i pe clape, deseori ridicându-se de pe scaun, iar expresiile feței, zâmbetele și posibilele cuvinte pe care le rostea, arătând ce înseamnă "să dai tot din tine" pe scenă.

Avishai Cohen a arătat, ca de fiecare dată, ce înseamnă să dansezi cu instrumentul la care cânți ca și cum ai dansa cu o femeie. De fiecare dată când îl văd pe scenă rămân cu această impresie cum că Avishai cântă atât de frumos la contrabas pentru că se poartă cu instrumentul așa cum s-ar purta cu o femeie. Mângaierile și ciupiturile corzilor, amestecate cu momentele de percuție și cu mișcările unduitoare ale corpului îi acordă lui Avishai Cohen deja o notă unică în ceea ce privește contrabassul în muzica jazz.

În altă ordine de idei, muzica pusă la bătaie de cele trei entități instrumentiste a fost grupată pe parcursul serii intr-un calup de piese noi de pe albumul "Almah", urmate de un calup de piese iubite de public de pe "Seven Seas" și "At Home", urmate de două piese la care Avishai a onorat publicul și cu vocea ("Nature Boy" și "Alfonsina y El Mar"), iar în final bisurile de rigoare.

Pe parcursul desfășurării concertului am observat ce înseamnă comunicare între oameni și prin altă modalitate decât verbal. I-am observat pe cei trei cum au dialogat muzical și cum și-au transmis mesajele publicului, care a rezonat cu ei și i-a aplaudat cât de tare a putut. Ne-a trecut prin minte chiar și ideea cum că nu numai în cazul comediei se poate discuta despre conceptul de "stand-up", ci și în cazul muzicii, pentru că așa ne-a fost dovedit de către publicul Sălii Radio, ca reacție la solo-urile pline de intensitate ale trio-ului Avishai Cohen.

După două bisuri, aplauze frenetice și complimente la adresa publicului, Avishai Cohen, Daniel Dor și Nitai Hershkovits s-au retras obosiți, lăsând în aer speranța unui viitor concert. Trebuie să menționez că la finalul concertului am simțit nevoia să le ofer flori în semn de mulțumire pentru încântarea și emoțiile cauzate și am regretat adânc faptul că nu mă gândisem să fac acest gest pentru ei, lucru la care de altfel nimeni din sală nu se gândise, cei trei plecând cu brațele goale.

• Concert Avishai Cohen la Sala Radio din Bucuresti pe 6 noiembrie 2014

Împărțind păreri post-concert cu alți fani Avishai Cohen, recenziile interioare ale fiecăruia sunau total diferit de ale mele, lucru care mi s-a părut interesant și în același timp recompensator pentru artiști, recompensator gândul că muzica produsă de ei poate stârni reacții atât de diferite în oameni. Cu aceste gânduri în minte, bifez în jurnal și aceasta experiența Avishai Cohen Trio, total diferită de precedentele două, cu emoție și curiozitate către prospectul următoarei experiențe similare, și vă las să îmi interpretați recenzia așa cum vă dictează inima.

Concertul Avishai Cohen Trio de pe 6 noiembrie 2014 a fost organizat de Twin Arts.