Urmărește-ne în Social Media

jazz

Violoncelistul Erik Friedlander: "Rostul unui compozitor e să găsească inspirația"

Un avid și eclectic consumator de muzică el însuși, Erik Friedlander a cântat cu artiști veniți din toate zările muzicale: cameleonicul rock star Mike Patton (Faith No More), Alanis Morissette, Courtney Love, Dave Douglas, Laurie Anderson, dar și John Zorn, unul dintre cei mai importanți și prolifici compozitori contemporani. În așteptarea primului său concert în România, la Jazz Nouveau, pe 30 ianuarie în Club Control, vă prezentăm un interviu special.

Publicat

pe

Proiectul Oscalypso, pe care Erik Friedlander îl va prezenta la Jazz Nouveau este dedicat contrabasistului și violoncelistului american Oscar Pettiford, unul dintre pionierii bebop-ului. Concertul va avea loc pe 30 ianuarie, de la ora 20:00, în Club Control. Biletele costă 35 de lei și se pot cumpăra online.

Jazz Nouveau este o serie de concerte organizate de Control Club în colaborare cu Twin Arts, care își propune să aducă în atenția publicului bucureștean artiști locali și internaționali aflați din punct de vedere stilistic la confluența dintre jazz și alte genuri muzicale.

Citiți în continuare un interviu acordat de Erik Friedlander:

Ești renumit pentru tehnica ta de a cânta la violoncel în manieră de chitară. De unde a venit dorința de a combina potențialul celor două instrumente?

Multă vreme m-am gândit că violoncelul este, în primul rând, un instrument cu arcuș. Însă, la un moment dat, în 2004, în timp ce lucram la Block Ice & Propane, un proiect solo inspirat de călătoriile pe care le făceam cu familia mea în copilărie, mi-am adus aminte tehnici de finger – picking (ciupire a corzilor) pe care le învățasem la chitară pe când aveam vârsta de 5 ani. Astfel am început să cânt la violoncel fără să folosesc arcușul.

Afirmi că, atunci când improvizezi, ești mult mai confortabil cântând pizzicato. Care este motivul?

Proiectul pe care îl voi prezenta și la București este în întregime inspirat de marele contrabasist Oscar Pettiford. Pettiford a început să cânte la violoncel în timp ce se recupera după un accident pe care îl suferise la mână jucând softball cu muzicienii din formația lui Woody Herman. El cânta numai pizzicato și suna foarte bine, astfel că și pentru mine este confortabil să cânt așa, mai ales în contextul în care îi aduc un tribut.

Cariera ta foarte activă te-a purtat prin multe genuri muzicale. Pe lângă numeroasele colaborări cu alți artiști, ai realizat peste 20 de albume proprii. Care sunt sursele tale de inspirație?

Consider că ăsta este rostul unui compozitor, dacă nu chiar al unei ființe umane, să găsească inspirația. Eu nu o aștept să vină, ci o caut. O găsesc în artă, istorie sau în viață.

Oscalypso este un album dedicat lui Oscar Pettiford. Ce reprezintă marele violoncelist pentru tine?

Pettiford a fost primul mare muzician de jazz care a pus violoncelul în centrul unei formații și a compus pentru el ca pentru un instrument principal. Deși a trăit doar 38 de ani, el este autorul multor piese clasice și unul dintre părinții bebop-ului.

Vorbește-ne despre colaborarea ta cu John Zorn.

Am avut șansa să lucrez cu John Zorn la o serie de proiecte importante, pe parcursul ultimilor 25 de ani. Este un compozitor și muzician excepțional și învăț de la el de fiecare dată când lucrăm împreună.

Faci muzică de film, filme artistice și documentare. Se întâmplă vreodată ca viziunea ta să nu corespundă cu cea a regizorului? Cum este lucrul cu regizorii din poziția de compozitor de coloană sonoră?

A face muzică de film este ca și cum ai face pantofi de calitate. Pantoful trebuie să fie frumos, dar el trebuie să se și potrivească, pentru că, altfel, clientul va apela la altcineva. Mi-a trebuit un timp să mă adaptez acestui mod de lucru, pentru că eu sunt obișnuit să finisez piesele care îmi plac și apoi să le înregistrez. În cazul unui film, ceea ce-mi place mie poate să nu sune potrivit pentru un anumit regizor, iar atunci acele compoziții, indiferent cât bună este părerea mea despre ele, e posibil să nu fie folosite. Este vorba despre o relație de colaborare pe care trebuie să o stabilești și să o creezi rapid. Atunci când relația merge, colaborarea este super fun. Unul dintre filmele la care am lucrat recent a fost acceptat la Festivalul Sundance. Thoroughbred va avea premiera pe 21 ianuarie, în Park City, Utah.

Spune-ne câteva cuvinte despre muzicienii care vor cânta alături de tine pe scena Jazz Nouveau, la București.

Trevor Dunn este un basist extrem de versatil, care poate cânta metal/rock la bas electric și apoi să-și ia contrabasul și să cânte jazz cu aceeași dăruire și autenticitate. Este un instrumentist sigur pe el și inventiv, adeseori surprinzător, dar de fiecare dată muzicianul potrivit, în contextul potrivit. Primul său instrument a fost clarinetul.

Cu Michael Sarin lucrez de peste 15 ani și cred că este unul dintre cei mai buni toboșari din NYC. Un muzician inteligent, cu experiență și cu un deosebit simț muzical. Printre cele mai recente discuri ale sale se numără ”Made in China” (Tune Records) cu Michael Blake(sax tenor) și Samuel Blaser (trombon).

Michael Blake ne însoțește și în acest proiect. Michael are abilitatea excepțională de a face ca muzica scrisă acum mai bine de 50 de ani să sune extrem de actual. Stilul său personal de a cânta aduce istoria saxofonului tenor într-un sound modern și eclectic. Cel mai recent album al său este Red Hook Soul (Ropeadope).

Ce nou artist te-a impresionat în ultima vreme?

Shabaka Hutchings. Este un muzician londonez pe care am avut ocazia să îl ascult recent în New York. Muzica lui este extraordinară.

Care au fost cele mai bune concerte pe care le-ai văzut vreodată?

Arcado (Mark Feldman, vioară; Hank Roberts, violoncel; Mark Dresser, bas), în anii 90, la Knitting Factory. Steve Coleman and 5 Elements, la începutul anilor 2000, Victoriaville, Canada. Yes, în anii 70, pe Stadionul Roosevelt, New Jersey.

Ce ar trebui să aștepte publicul din România de la primul tău concert aici?

În primul rând aș vrea să spun cât de emoționați suntem cu toții că vom cânta pentru prima oară în București. Publicul va fi martorul unui concert incitant, în care îi vom prezenta portretul pe care l-am realizat cu multă pasiune pentru Oscar Pettiford, un muzician genial. Sperăm să vă placă!

Concertul Erik Friedlander’s Oscalypso va avea loc pe 30 ianuarie, de la ora 20:00, în Club Control. Accesul se va face de la ora 19:30. Biletele costă 35 de lei și se pot cumpăra online.

Anul acesta vor mai concerta la Jazz Nouveau: 6 februarie - Bugge Wesseltoft's New Conception of Jazz, 20 februarie - Nitai Hershkovits, 13 martie- Dans Dans, 27 martie - Bill Laurance Quartet, 3 aprilie - Elias Nardi Group feat Daniele Di Bonaventura, 8 mai - Marc Ribot, 22 mai- Rotem Sivan Trio.

Apasă pe eveniment pentru informații suplimentare:

Concerte luni, 30 ianuarie 2017

Erik Friedlander’s Oscalypso

Loc
Club Control

Trending