RECENZIE: Blues fără vârstă și pasiune fără de sfârșit alături de John Mayall - FOTO

În concertul din seara de 11 noiembrie, de la Sala Palatului, John Mayall a dat viață blues-ului pe care încă îl simte pulsând în același ritm cu al inimii lui, reamintind publicului că o pasiune adevarata nu moare niciodată.

Concertul John Mayall de la Sala Palatului, 11 noiembrie 2012

John Mayall și blues-ul coexistă în coordonate atemporale. Neafectat de valul fuziunilor de genuri muzicale, de apariția și dizolvarea de trupe și proiecte, de ritmul accelerat al unei societăți de consum, Mayall a rămas loial vreme de 5 decenii pasiunii ce s-a născut în sufletul lui la auzul primei melodii blues. Pentru el, viața nu se împarte în ani, ci doar în 2 perioade: cea de dinainte de blues și cea de după. În concertul din seara de 11 noiembrie de la Sala Palatului, John Mayall a dat viață blues-ului pe care încă îl simte pulsând în același ritm cu al inimii, reamintind publicului că pasiunea adevărată nu se stinge cu vârsta.

În așteptarea lui John Mayall publicul l-a putut asculta începând cu ora 20:00 pe Harry Tavitian, pianist român ales pentru afinitatea sa cu lumea blues-ului și capacitatea de a-și ține în priză audiența.

”Sunt foarte bucuros să fiu aici în seara asta într-un anturaj atât de select. Atât pe scenă, cât și în sală.”, a declarat Tavitian înainte de a-și începe repertoriul.

Piesele interpretate au fost prezentate publicului într-o succesiune de stări complementare, construind o paletă diversă de emoții. De la umorul versurilor desprins din rutina și adeseori ridicolul vieții, la jocul actoricesc prin mimică  și tonalitate, Harry Tavitian a povestit pe ritmuri de blues cu naturalețe și degajare, declanșând în public reacțiile specifice unui astfel de repertoriu. Aplauze, zâmbete provocate de sesizarea ironiilor din vers și intrarea inerentă în atmosfera de blues.

Harry Tavitian in concert la Sala Palatului

Setlist Harry Tavitian, Sala Palatului 11 noiembrie 2012

1. I'm ready
2. I had a dream
3. A whole lot of children
4. In the evening
5. Beautiful city
6. Early in the morning
7. Dr. Harry's blues

Plăcerea blues-ului vine ascultându-l pe John Mayall

După o jumătate de oră, cât a durat repertoriul lui Harry Tavitian, și încă un sfert academic de pus la punct detaliile tehnice, John Mayall a pășit pe scenă împreună cu noua sa echipă de instrumentiști, pe care a ținut să o prezinte publicului încă de la început. I-am cunoscut, astfel, pe Rocky Athas la chitară, Jay Davenport la tobe, și Greg Rzab la bass.

"Another Man Done Gone" a fost piesa care a deschis concertul lui Mayall. Melodia a ajuns pentru prima oară în atenția audienței în 1943, când BBC-ul a transmis la radio o interpretare a acestei "frânturi de folk american" în varianta Verei Hall, o cântăreață de culoare ce a fost introdusă în 2005 în Alabama Women's Hall of Fame. Piesa are un istoric impresionant, fiind cântată de-a lungul anilor de Odetta, cântăreață americană de folk a anilor '50, Jess Klein, o altă cântăreață de folk, de această dată contemporană, și nu în ultimul rând de Johnny Cash, fiecare interpretare aducând melodiei o emoție nouă, un fel aparte de a-i spune povestea.

VIDEO John Mayall - Another Man Done Gone la Sala Palatului 2012

Muzica simțită de inima lui John Mayall are rădăcini adânci. Așa cum am putut observa aducând în discuție istoricul piesei care a deschis repertoriul lui Mayall, acest gen muzical exista de dinainte să se fi numit blues, făcând parte din categoria primelor genuri apărute. Folklorul american a dat naștere blues-ului, de unde au apărut apoi noi și noi ramificații. E lesne de înteles atunci cum niște melodii aparent liniare reușesc să trezească atât de multe trăiri. Istoria ce le-a dat naștere iese la iveală de fiecare dată altfel, renăscând prin fiecare artist ce le interpretează.

John Mayall la 79 de ani in concert la Sala Palatului

Mayall este mai tânăr decât era poate la 20 de ani. Blues-ul i-a dat oportunitatea de a se refugia într-un univers în care timpul nu-și lasă amprenta asupra vârstei, ci doar asupra dorinței de a-și face cunoscută muzica cât mai multor oameni. Această dorința s-a amplificat cu timpul. După cum ne-a amintit de pe scena Sălii Palatului, artistul vrea ca lumea să cunoască blues-ul și să ajungă să îl iubească necondiționat, precum în cazul lui. ”Dacă nu știți încă de site-ul meu, vi-l spun acum. Site-ul este www.johnmayall.com. L-am făcut pentru că vreau ca oamenii să afle cât mai multe despre blues.”

Partea cea mai antrenantă a serii a fost păstrată pentru final prin momentul solo-urilor. Atât Mayall, cât și echipa sa de instrumentiști au ridicat ștacheta la cel mai înalt nivel al prestației lor, arătând pe rând publicului ce poate să facă un bass, niște tobe, o chitară electrică, o muzicuță și o orgă.

Cât de mult a rezonat publicul cu blues-ul adus la Sala Palatului de John Mayall? Judecând după aplauze, zâmbete și entuziasmul cu care s-au adunat la sfârșit în fața scenei pentru a da mâna cu el, am putea trece cu vederea scaunele rămase goale ici-colo prin sectoarele B, C sau E. Cei care au venit au știut ce avea să se desfășoare pe scenă și au primit din plin blues-ul pe care și-l aminteau. John Mayall a avut o prestație admirabilă, care ne-a făcut să simțim cât de cald, nostalgic și totodată antrenant poate fi blues-ul.

Setlist John Mayall, Sala Palatului 11 noiembrie 2012

1. Another Man Done Gone
2. Congo Square